Tabung

03 March 2014

Hari ni punya cerita

3 Mac 2014...

Tengah hari tadi aku keluar pejabat..
Bos xde so boleh la aku buat urusan yang tertangguh..
Ni baru je smpi opis balik..
Syukur urusan aku setel..

Tadi aku bawak kancil..Pinjam kakak aku punya..

Sementara kete aku kat bengkel, aku terpaksa la bwk kete tu..
Mujur aku still tahu n ingat mcm mane nak guna kete manual..
Kalo x, jenuh la aku nak naik bas ke hulu ke hilir dgn Arfan..
Syukur urusan ku 1 dipermudahkan..

So cerita tengah hari tadi..
Aku ke LHDN kat Kajang..
Aku smpi dalam pukul 1.50petang..
Punya lah susah nak dapat parking sampai aku rasanya mcm nak menangis je..
4x aku pusing stesen bas tu..Rasa nak mengalah da..
Tapi xboleh..Sebab mcm mn pon aku kena setelkan keje ak arini jugak..
Kang bile dh lain hari susah da..Lagi pon takut dh expired lagi susah..
So aku rilex dlu tepi jalan, sambil mata melilau..
Aku agak nanti lepas waktu rehat mesti ada petak 0..
So aku menunggu la kat tepi2 parking tu..Sambil mesej hubby mengadu serba ckit.Hehe
Tahu x..Semasa aku duk tunggu tu..
Memang dalam hati aku mengeluh jugak lah..
"Kenapa lah urusan aku ni mcm sukar je arini"
Tetibe terdetik jugak lepas tu aku berdoa 

"YaAllah Engkau permudahkan lah urusan ku ini"
Tetibe tu kan aku nampak sebiji kete keluar dari parking..

Aku xtahu nak cakap..Mcm speechless sangat2..
Aku bersyukur gile...

Naik stesen bas Kajang tu plak, melilau aku duk mencari LHDN..
Adoiii..2x naik tangga...lenguh jugak lah..Hehehe..
Berpusing2 aku..Nak tanya org, aku tgk masing2 mcm bz je..
Bangunan tu pon sedikit horror la.Hahaha..
Pusing2 punya, jumpa lah LHDN dgn hasil usaha diri sendiri..

Sila bangga dengan diri sendiri ye..Hekhekhek...
Kemudian aku pegi kat 1 makcik guard ni..
Muka dia sangat kerek (Ada mak sape2 ke? Jgn kecik ati ye,hehehe)
Maybe sbb ramai sgt org kot, tu dia mcm penat sbb tu jadi kerek..(cover line) Hahaha
Dia bagi aku 1 borang..Kena isi Nama, No i/c, Alamat dan No.Tpn..
Lepas dh siap isi, kne dtg kat dia balik amik no giliran..
Tadi aku tengok ramai jugak yg dtg check Brim..Korg ad ke yg dh dpt??Aku xdpt..huhu..

Tunggu giliran dlm 10-15minit mcm tu..Smpilah giliran aku
Tetibe akak kaunter tu cakap..
"Ni tarikh dh lepas ni, kena penalti ni..RM25"
Aku dh mcm..Alamak..mcm mane ni..

Org tu xde cakap pape pon ngn aku..
Akak tu cakap "Lenkali kalo nak buat setem hasil, tarikh tu jgn tulis dulu"
Aku ckp la aku xtahu prosedur cmne..

So aku tanya la kalo liquid xboleh ke? Dia jwb x boleh..
So aku dh panas ati da..Takkan aku nak balik opis then dtg ctu balik..
Bukan dekat hoiiii...Lepas tu muka akak tu pon mcm dh mls lyn aku.
Kendian, aku buat2 cool..
"kalo saya potong je lepas tu tulis blik xboleh ke?"
Nak tahu akk tu cakap ape?
"Boleh, tp signial ckit sblh tu"
Hoiiii apesal lah ko x ckp awal2 kan ada option..

Yang ko suh aku pegi isi balik borang tu apesal?
Mujur aku x bodoh sangat ikut ckp dia..

Adoiii..Ingat opis aku sblh LHDN agaknya...
Mujur dapat gak matikan setem tadi...
Aku betul2 syukur rasa..
Doa aku dimakbul Tuhan..Urusan aku dipermudahkan walaupon pada awal tu aku rasa mcm sukar sangat..

Kendian aku dh lega da...Sebab dah separuh jalan urusan aku siap..
So tinggal 1 urusan je lagi..
Moh ler kite ke Presint 5..Dekat sangat da ngan umah aku.
Mcm nak balik umah je mandi2 lepas tu bru keluar blk..Hehehe.
Korg tahu lah ble keluar tgh2 pns..Berpeluh tu xpyh ckp la..
Aku xtahu la bau aku tengik mcm mn da..Aku peduli ape dah kan..Kikiki
Nasib la sesape yg duk sebelah aku tu...Haahhahaha...
Kat KPM urusan aku sangat2 mudah..
Pegi kaunter ( Pompuan ni pon muka dia agak kerek gak)
Eh apesal arini asyik jmpe ngn org kerek je ni? Hahaha,,,abaikan..

Tp bila dh nak balik tu bru dia senyum..So pd awal tu aku mcm nak mrh dia x jadi sbb dia dh senyum..Sejuk ckit ati aku...Sebab tu lah senyum tu dikatakan sedekah.Ye dak?? Hehehe..
So lepas ni senyum2 lah korg ye..Sekurangnya senyuman tu boleh ubati perasaan marah kepada sayang..Ececeh..

So skrg ni aku dh kat opis sambil mengadap kipas..
Waaaaa..heaven je rasa...Keje dah siap..Alhamdulillah..
Korg nak tahu x urusan ape yg aku duk terkejar2 sgt ni?? Hihihi
PTPTN La...dh 7tahun kot meninggalkan alam belaja, bru skrg ada kesedaran nak byr balik.
Menapak la 10tahun nak membyrnya hehehe..

8 comments:

Julia Johari said...

Selamat bayar PTPTN ye dear...Umi Qi dah selesai bayar lump sump...fuh lap peluh...tp hasilnya...ceria lepas tuh dik

Dkna Abza said...

kenapa tak pergi lhdn cyber?

cik gObu said...

akak selalu pergi LHDN cyber je
senang parking byk
selesa and dekat je

mila said...

sy xtahu lhdn cyber tu..sy x familiar kwsn cyber sbb tu prefer ke kajang hahaha..

NrlAidaHml said...

Fuh..memang berpeluh!aida baca entry ni pon rasa macam tercungapp..akhirnya selesai jugak urusan awak kan..semoga ALLAH akan mempermudahkan lagi nanti segala urusan..Amin!

Masya said...

hihihihi.. hutang nak xnak kene selesaikan..

Unknown said...

alhamdulillah..moga dipermudahkan urusan pembayaran ptptn
urusan penting..byk pulak dugaannya..hihi
yumida masih berbaki rm4k lagi. x sabar nak habiskan. beznye kalo kaya..hohoho

mommy.aisy.hana said...

menapak 10 thun pun xpe asal bayar... hehe