Tabung

10 March 2014

Patut ke di teruskan perkahwinan jika begini lagaknya?

Tersentap mak tau bila dengar kawan cete pasal suami dia..
Eh bukan mengutuk suami ye..
Kwn aku ni memang sejak dulu lagi ak berkawan..
Dan cerita dia dengan suami dia memang dari A hingga Z aku tahu..
Sebelum dorg kawen lagi aku tahu kisah dorg..
Dan aku penah cete pasal kwn aku ni dlm salah satu entry ak kat blog ni..
Kalo korg rajin blh la godek..Aku xnak bagi link..

Aku xtahu nak cakap jenis ape suami dia tu..
Dah la bila buat salah xnak ngaku..
Dia buat salah then dia letakkan salah tu kat kawan aku..
Sebenarnya dorg ni sebelum kawen memang dh ada kisah tersendiri..
Aku pon pernah melarang kwn aku ni drp berkwn dan berkawen dgn suami dia tu.
Tapi tahu jelah kan bile dh cinta, walau sll kena pukul pon still nak jugak..
Dah hampir 8,9tahun kot kawan aku bersabar dgn suami dia ni...

Macam ni...aku cerita dari awal perkenalan dorg.. Dalam cerita ni mungkin ada something, somewhere yg aku dh lupa ye...sebab dh lama sgt benda ni berlaku...

Satu hari tu aku dan kawan2 serumah termasuk kwn aku ni, aku namakan dia sebagai Asma pergi ke food court...Time ni kiteorg sem akhir di salah satu Politeknik...Kalo dah sem akhir tu sah2 la ktorg duduk kat umah sewa kan? Time ni ktorg memang jalan kaki je ke kedai makan tu sebab dekat je ngan umah kami, lagipon jalan ramai2 so x terasa sangat... Sebelum balik ktorg singgah di pasaraya Tunas Manja..Di sinilah bermulanya perkenalan Asma dgn suaminya skrg...Aku namakan sebagai Din. 2 2 nama ni bukan nama sebenar yer :-)

Masa ni aku dan Asma berada di luar Tunas Manja, menunggu kawan2 lain yg membeli brg..Sblh Tunas Manja tu ada sebuah kedai telefon Celcom kalo x silap aku lah..So tetiba dtg si Din ni tegur kawan aku, katanya nak berkenalan..Kwn aku memang xlayan sebab yelah ko dtg2 x kenal ape semua tetbe je ckp mcm tu kan..Aku dh lupe dialog mcm mane masa tu..Ak n kwn aku dh takut da sebab dia memang pandang semacam jer...Din ni asyik duk tanya2 no telefon kwn aku..Ktorg buat bodo jer..Kebetulan kwn2 ktorg dh keluar dari Tunas Manja, so ktorg tinggalkan Din kat ctu smbil ktorg berjalan pulang ke rumah..Masa ni memang dh rasa takut da sebab Din memang ikut ktorg sampai ke rumah..

Aku ingatkan smpi kat ctu je cete ni rupanya dlm diam dorg dh past2 no telefon..So bermula lah episod perkenalan dorg..Eh3, bukan..si Din ni dapat no kwn aku masa kat kedai telefon td..Masa tu kwn aku baru beli no telefon kirenya kebetulan la Din dtg terus mintak no tu..So masa nak balik tu Din mcm memaksa kan, so kwn aku pasrah jelah tunjuk sim kad no yg dia bru beli tu..So dri ctu Din sll contact kwn aku..Aku dh lupe dorg keluar utk pertama kali berdua setelah bape ari kenal.Serius aku x ingat..

Yang aku ingat masa pertama kali keluar tu, kwn aku bawak balik something yg meninggalkan kesan kat leher kwn aku nih..Aku memang marah gila kat kwn aku..Apesal ko bodoh sangat kan sampai biar je dia buat mcm ni kat ko? Kwn aku cakap x perasan dia buat..sebab masa tu kwn aku tengah berborak telefon...Aku xtahu lah nak caye ke tak sebab kalo dh tinggalkan kesan mcm tu confirm lah sedar sebab kuat kot klo dh lebam mcm tu..Masa kejadian plak berlaku kat pantai..Memang gila lelaki ni..1st impression aku pd lelaki ni memang dah buruk..Aku start x suka kat lelaki tu..

Lelaki ni memang pandai bermain kata2..Kwn ak ni jenis cepat cair..Masa tu laki ni naik kancil jer..Tp bagi kami yg student ni kire oklah kan ada kenderaan..Senang nak pegi kelas time2 hujan..Hehehe...So penah lah sekali kami berempat, tunggu bas nak pegi kelas, tp bas x sampai2, so kami guna khidmat Din ni utk hantar kami ke Politeknik..Sebab kalo nak jalan kaki takut x smpi je masing2 dh pengsan..Hehehe..Ak memang xnak naik tp sbb dh terdesak kan semua kwn aku naik, x kan aku sorg2 nk tunggu bas..sebabnye ak x suke lelaki tu...tp aku pasrah utk cepat smpi punya pasal.. 

Aku pendekkan jelah kisah dorg yer...Rupanya lelaki ni jenis panas baran..Pernah sekali kwn aku keluar dgn dia, aku ad jugak dlm kereta time ni, lupe da keluar ke mana..Dorg gaduh..Semasa sampai depan rumah..Aku keluar kereta then kwn aku menangis2 dlm kereta..Tak semena2, si jantan ni tolak kwn aku keluar dari kereta...tolak mcm terajang..korg phm x? Sampai kwn aku tergolek atas jalan depan rumah..Masa ni kwn aku meraung habis2 la..Depan umah ktorg ada geng bujang lelaki..Ada yg saksikan perkara tu, then tanya ktorg kenapa..Aku just angkat kwn aku bawak dia masuk rumah..Agak memalukan la sbb ada org len nampak..Aku nasihat kwn aku mcm2 time ni..Aku ingat kwn aku insaf la xmo berkwn ngan dia da...Rupanya,xjadi ape..Mudah cair..huhuhu..Sedih bile aku pk kwn aku mcm ni..Senang kena pijak..Dan waktu dorg gaduh tu terbongkar rahsia yg sebenarnya jantan tu adalah suami org..Gila terkejut aku weh.Sebab gaya dia mmg x mcm laki org... Dengan hidup dia sentiasa dgn kawan aku..XPnh plak kantoi mesej atau ape2..Yg jadi kantoi ni sebab jantan tu sendiri yg gtau dia dh kawen..Dia gtau sebab time ni dorg tgh gaduh besar..Tu yg smpi dia tendang kwn aku keluar kete tu...

Penah sekali/dua kali isteri si jantan ni dtg rumah sewa ktorg..Nak serang dia..Kwn aku memang menyorok dlm bilik..Siap bini jantan tu panjat pagar rumah ktorg sebab nk jmpe kwn aku punya pasal.ktorg dh ckp Asma xde tp dorg x percaya..Memang agak bising la time tu.Mujur ada kwn2 lain blh tlg cover.si Asma duk dlm bilik mmg diam x terkata la dia..Ktorg ajak keluar pon xnak.Mulut si bini tu pon memang blh tahan la..dia mencarut bagai..Asma ni pon blh kata keras kepala gak..Ktorg ajak keluar then bincang dia xnak...Smpi ke sudah dia x keluar..Time ni memang aku geram gile dgn dia.dia buat hal ktorg yg kena tanggung berhadapan dgn bini si Din gila tuh...Bini dia aku nama sebagai Yati..Yati dtg dengan Mak dia.Mak dia pon sm naik gak mulut..Aku asyik suruh dorg bersabar jer..Tak tahu ktorg nak buat mcm mane masa tu..So akhirnya Asma berjanji xnak da berhubung dgn suami dia..tu pon puas ktorg paksa suh dia buat janji mcm tu sebab kalo x si Yati xnak beredar..Ktorg keep promise si Asma ni..So bini Din pon blahh dari umah..Lagi pon masa dorg dtg ni ktrg memang dh hbs belaja..Minggu terakhir nak balik kg la...

Masa tunggu result aku xduduk kat kg sebab aku pegi PD duduk umah kakak aku.Then si Asma plak blk ke kampung.Semasa kat kg dia memang di kwl ketat oleh Mak ayah dia..Sebabnya Mak ayah dia pon tahu pasal bini Din tu dtg serang ktorg..Sbbnya si Yati tu awal2 dh kol Mak ayah si Asma..Aku lupe mcm mane dorg dpt contact no family Asma tu..Memang Yati kutuk habis la si Asma kepada Mak ayah Asma ni..Mak Asma siap merayu lagi mintak Asma balik..Xpyh keje kat sn lagi..Aku ingatkan Asma betul2 dh lupekan si Din. Rupanya sangkaan aku meleset.Mereka berhubung secara diam2..Dan berjumpa pon diam2..Sewaktu ni Asma keje biasa2 je kat Nationwide kalo x silap aku..Dia memang cari je alasan nak pegi jumpa Din..Aku korg x pyh cete lah..Dh puas nasihat tp xmkn saman.Lgsg x amik iktibar atas ape yg berlaku sblm ni..Tak serik org kata..

So tak lama lepas tu Asma dpt keje lebih terjamin..So dtg la ke Putrajaya..Terpaksa la mak ayah Asma lepaskan dia duduk cni sorg2..Korg tahu ape jadi?? si jantan x guna tu pon ikut sekali dtg cni..Cari keje kat cni..Sbb tu kalo korg tengok dia mmg x mcm suami org sebab masa dia asyik mengikut je si Asma ni..Kalo dia x bongkar rahsia dia sendiri, aku rasa smpi ke sudah la kami kena tipu...Dah tu si Din ni bukan ada pekerjaan tetap pon, tp kalo bercakap memang berlagak..Nak pakai brg branded je..Cete pungpang2..Aku dgr jelah..Bosan pon ada jugak kdg2...Eh bukan kdg2 memang sll bosan tiap kali dia bukak suara.Huhuhu..

Ada 1 peristiwa tu dorg terpaksa berkahwin, mak Asma memang x setuju..Ayah dia apetah lagi..Tp sebab sesuatu yg terdesak mereka terpaksa jugak terima hakikat yg Din tu menantu dorg..Berapa lama tau mak ayah Asma merajuk...Xleh terima kehadiran Din..Dan Asma jugak bape lama x blk kg..Kesian dia...Aku tahu setiap inci cete dia..Aku xslhkan Asma dlm hal2 yg berlaku.tp aku slhkan Din..Sbb dia punca segalanya..Asma ni jenis lurus, mudah terpedaya..Jenis x melawan..Memang best la Din buat dia mcm2..Aku dh puas bg nasihat lgsg x mkn saman si Asma ni...Sakit ati pon ada jugak.Ble ada mslh dtg gak cari aku...Huhuhu..Tapi atas dasar simpati aku layankan aje..Dan terusan bagi support..

So sepanjang perkahwinan dorg memang x bahagia lgsg..Korg bayangkan masa Asma pregnant, mcm2 Din buat kat dia..Smpikan dia mcm kena histeria..Dia biarkan Asma jalan sorg2 mlm2 buta..Asma siap pegi menumpang umah mn2 kwn yg tahu kisah dorg..Kwn2 kami yg serumah dlu memang tahu da pangai Din mcm tu..Semuanya simpati je..nak tlg lebih2 xboleh lah..Sehingga dah melahirkan anak pon perangai Din xpnh berubah...Korg mesti tahu ape yg penah dia buat kat anak dia masa anak tu masih bayi..Kalo rajin godek entry aku lepas2 korg tahu lah...Aku siap menangis tau masa Asma cerita balik kisah2 tu...Memang xsangka la seorg ayah tergamak buat bayi sekecil tu mcm tu..Memang Din tu gila..Akal dia xtahu ada ke x.huhuhu..

Pendekkan cerita lagi...harini, pagi tadi Asma kol aku cerita lagi..Aku news terbaru lagi..Baru beberapa hari lepas berlaku..Dan dia memang dh rakam setiap perbualan tu cume itulah rakam pakai hp mn nak clear sgt tp xpelah, asalkan ada bukti..Dia dh pergi mahkamah nak mintak fasakh or cerai..Aku nasihatkan dia dah lama..Korg jgn pk aku cube runtuhkan rumahtangga dorg plak ye..Kalo aku cerita setiap satu ape yg suami dia dh buat kat Asma aku rasa korg pon akan buat benda yg sm aku buat ni..Kalo suami baik x kan aku tergamak nak nasihat Asma buat perkara terkutuk tu kan..Dilaknak kot..Tp sebab kalo memudaratkan diri buat ape lagi terus bersama ye dak??

Si suami ape yg sanggup keluarkan kata2..."Aku pon dh benci tgk muka ko, aku pon x bahagia dh dgn ko, aku tahu ko pon xbahagia hidup dgn aku, ko pon dh benci tgk muka ko.Aku boleh ceraikan ko tapi tunggu lah anak besar dlu..Tunggu la anak tu kenal mak ayah dia dulu.Aku "main" dgn ko pon bukan rasa ape, sekadar main je.Byk lagi lah ayat2 yg sungguh menyakitkan hati kalo dgr..Tapi si Asma ni lgsg xmenangis..Bukan sebab x sedih tp sebabnya airmata dh xde..Dh lama dia sabar..Airmata dh kering agaknya..Dia pon x sbr nak lepas drp lelaki jahat tu..si suami siap cakap, aku boleh cari pompuan lain, blh kwen dgn pompuan lain..kwen no.3 then xpyh dtg umah ko da biar ko sakit ati, bile ko dh skt ati nanti ko mesti minta cerai dgn aku, dh ko nak sgt cerai kan..nanti aku cerai lah..tp ape pon tgu anak besar..Sbb tu aku xbagi ko beranak lain sbb aku xnak nanti kalo nak bercerai nak kena tunggu anak tu besar plak (mksdnye lmbt la nak cerai kalo asyik beranak kecik je)..Korg xkan sanggup dgr kalo aku cete lebih lanjut..Cukuplah kat cni je aku ceritakan..cerita ni bukan untuk aibkan sesiapa tapi aku terpanggil nak minta pendapat pembaca2 blog aku..Apa nasihat yg patut aku bagi..Kwn aku memang nak tuntut cerai, so ape prosedur yg perlu dia buat?? Dia memang nekad da..

Dan lagi satu, si suami siap cakap mcm ni..Kalo aku ceraikan ko nanti ko akan tuntut nafkah ape lah...Ko kena jaga anak..Tp kwn aku cakap, saya xkan tuntut ape2 asalkan dpt jaga anak.biar dia rela tanggung sorg semuanya.siap kwn aku nak buatkan surat hitam putih ada matikan setem bagai sebab dia memang xnak ad hubungan lgsg da dgn Din slps ni.Tp Din aku rasa dia mmg xnak lepas Asma..dia cume berlagak je dia ingat Asma akan merayu kalo dia ugut nak ceraikan tu..Boleh blahhh...Jantan bodoh n bangang mcm tu xde sape nak.Dh la dengan angkuh ckp " Aku blh je cri pmpuan lain, silap2 Yati yg akan crikan aku bini baru" Perghhh aku dgr..Sapa lah nak kan dia kalo perangai mcm tu...Sesiapa yg tertipu dgn dia memang nasib malang la..Huhuhu...

Dah la duit Asma banyak habis utk dia..Kereta Asma yg elok2 dh hbs byr, dia suh Asma tukar kete then terpaksa buat byrn bulan2...Drp xpyh byr duit kete terpksa tmbh hutang utk duit kete..Dh la lepas tgn kalo jadi pape..Semua benda letak kesalahan pada Asma je..Dia buat slh pon tetap Asma disalahkan..Nasib Din memang baik sbb dia dpt Asma..Kalo dpt dgn aku, memang ak dh lwn hbs2 la..Dh lama aku tinggalkan..Memang jantan x guna.Huhuhu...




2 comments:

Unknown said...

jantan giler nih..ada masalah mental..

Chekgu Azrine said...

alahai..jantan camni memang ngarut je kalau kita layan..huhu...pity ur frend actually sebab dia dah berkenan kat laki tuh..