Tabung

29 January 2015

Bahana Kosmetik Expired

Aku ni bukan kaki mekap pon.Hari2 pegi keje memang kusam je muka.. sebab pakai krim + bedak debu baby je..memang xde nak melawa tebal2 tu..sejak dh kawen mood utk melawa mmg down.hihi..xtahu kenapa..

Berdasarkan pd tajuk atas tu kan, skrg ni muka aku timbul, aku xtahu nak kata apa.. biji ke apa..dua dua belah pp aku dan juga dagu terkena kesan / akibat drp pakai mekap dh expired..tp aku rsa lebih tepat bukan mekap tp krim / pelembap..

Cetenye gini, mggu lepas krim yg biasa aku duk guna dh habis tau..Aku lupa nak beli yg baru..Dah tu pg nak g keje, aku mmg xde idea nak pakai ape kat muka aku..kalo trs pakai bedak debu tu nt akan jdi bertompok plak..so aku godek2 lah jugak dlm laci meja solek tu.tetibe terjumpa la krim pelembap yg mmg dh lama gila aku xpakai..dan seingat ak krim tu adalah hantaran kawen aku..Kiranya dh 2tahun lebih usia dia tu..Hahaha..Aku mmg x terpikir pn psl expired sb time tu ak duk pk Alhamdulillah ada jugak penyelamat time ak terdesak nak guna ni..So ak pn apply kat muka aku dgn bangganya lah kan..lps tu tgn pn gatal lagi..msa mencari krim tu ak jupe jugak bedak loose yg debu mustika ratu..yg tu usia lebih kurang krim pelembap tu jgk hahaha..

Sempat lah pakai 2hari...tetibe aku dpt rasa muka aku dh ad perubahan..naik gatal kat pp dan dagu..gatal dia bercampur pedih tau..mmg sakit...adoiii...ak xthu nk bt mcm mn..akhirnye aku beli krim safi gold dan pelembap safi gold..Skrg ni ak xblh nak pakai krim safi tu lagi..Aku cuma pakai pelembap je + bedak debu johnson baby..Muka aku jadi merah tau..kalo org tgk mst ingat blusher..adoii..tp mujur org xnmpk sgt..xketara...aku jelh yg duk nampak sgt pon.Yelh sb muka aku kan..sedih tau..Terutama kat dagu..terasa biji2 gatal tu tp xblh nak garu sb gatal dia pedih + sakit..so aku gosok2 jelh..xleh nk gosok beria jugak..


Aku try pakai pencuci sabun Epyhra tu..dah masuk ari kedua ni..esok hari ketiga lah..Aku rasa sejak ak pakai pencuci ni gatal ni dh kurang dan pedih pon dh kurang..dia jadi kering tau..Xsangka aku menjadi jugak sabun ni..Aku harap muka aku kembali normal nanti.Jangan lah amik masa yg lama.xsanggup dh wei..aku nak start mekap blk ni..hehehe..lepas ni aku kena lebih berhati2 dgn produk yg dh lama..Aku pn dh slmt buang krim tu..kerana dia aku menderita skrg ni..uwaaaa..Slh sendiri jugak..sape suh lambat sgt beli stok kn? hehehe..so kesian muka jadi mangsa..adehh..

Sebenarnya benda mcm ni dh penah jd kat aku dlu sblm kawen..mmg hodoh sgt hehe..nanti lah aku cete..skrg ni dh ngntok.nk tido..anak pn dh tido..laki xblk keje lagi..pennat lah..aku cawww dlu ye..mata xleh nk buka dh ni..

Gudnite.

8 comments:

Maria Firdz said...

Mmg bhya..sbb de bhn kimia kn..

Ayu said...

selalunya kalau makeup, mcm eyeshadow tu jangka hayat dlm 3-4 tahun, tapi kalau pelembab tu tak lama sgt... 2 tahun tu kira lama la tu, huhu.kalau kulit sensitif, mmg cepat la effect tu, huhuhu

Unknown said...

pernah jugak jadi macamni dulu, lepastu kena beringat dah. hehe

Sweet red cherry said...

memang bahaya dan x selamat guna kosmetik yang dah expired..

Unknown said...

kita pon tak tahu bahayaya krim expired ..tq info

Siti Sharini said...

saya sekarang pakai bedak sejuk je.make up pun dah jarang sangat. semoga cepat baik kulitnya

drshikinzainal @ ekin said...

Mila dah cantik, takyah nak mekap pun takpe. Saya pulak just suka mekap bahagian mata sebab pale je.
Dulu beli banyak gak eyeshadow.
Tapi la ni sume dah buang tinggal 1 je.

drshikinzainal @ ekin said...

Saya pernah pakai eyecream yang dah lama x pakai. So, dah expired lah kot.
Terus berhari2 kelopak mata saya gatal. Bila dah stop pakai baru ok.