Tabung

25 May 2015

Kolej Komuniti Hulu Langat : Kursus Jahitan

Selamat pagi wahai sahabat maya sekalian..Hehe..

Pagi ni saje nak share pengalaman pertama join kelas jahitan kat Kolej KOmuniti.. Sangat best!! Dapat kawan2 baru, happening..Pestime jumpa pn, borak macam dah lama kenal...Bukan takat kongsi cete pasal menjahit, tp juga pasal anak..hehe..Kebanyakan yg join sebenarnya baru je berjinak2 dengan dunia jahitan..Sama mcm aku...Zero pasal ilmu menjahit, so xde lah rasa malu sangat.. Sebab semua pon xtahu pape..


Cikgu yang mengajar kami, nampak masih muda lagi..Comey je orangnya..Nama dia Cikgu Alis..Tak tahu dah kawen ke belum..Hehe..Dia ajar kami memang tersangat lah details..Bagus lah cuma tu lah jadinya x cukup masa..Lagi pun anak murid ramai sangat so dia x dpt nak tumpu one by one.. Sape2 nak tanya kena kejar dia.Takboleh tunggu dia dtg ngadap ko utk ajar satu satu..Hehe.. berebut2 masing2 nak panggil cikgu..Hahaha..Sangat lucu dan gamat...Tp best...


Aku rasa masa dlm kelas tu, aku sorg je kot yg preggy..Malu aii... Seme duk kata anak girl agaknye sbb mamanya rajin sgt..Ekeke...1hari tu memang x cukup masa untuk siapkan baju.. Aku cuma sempat potong pola jer... Dalam pukul 5 aku dah cabut da..sebab dah mula rindu nak jumpa si kecik kat umah...Masa aku balik ni, masih ada lagi yg tunggu, dorg nak siapkan jugak sampai potong kain..Aku tak sanggup dah nak tunggu..Memang kalo ikut hati, nak siapkan je potong kain..Sebab bila dh start memang seronok tau.Tambah bila ada ramai kawan...Memang x sedar masa berlalu...

Cikgu kata yg mana x sempat siapkan baju tu, lain kali blh dtg..Sebelum dtg tu kena la maklumkan pada dia dulu..Tanya sama ada dia free tak time tu, kot2 la nanti aku dtg tgk2 cikgu lain plak.. Tak ke naya hehe...Aku ingatkan boleh siap sehari je..Rupanya boleh bersambung2 ikut suka ko nak dtg bape ari asalkan sampai baju ko tu siap..Memang untung sangat2.. Bayar sekali je.. Masa aku belaja ni kena bayar RM40 untuk BAJU KURUNG PESAK GANTUNG + KAIN LIPAT PAYUNG... Barang2 memang aku bawak sendiri...Padahal ada je dorg sedia bahan seperti pembaris L dan pembaris lengkung...Aku seme pembaris aku bawak...Ada 4/5 pembaris aku punya..Hehehe..Aku beli pembaris2 tu bukan aku reti guna pon..Beli sebab aku tengok tukang jahit memang guna pembaris tu..Hahaha..


Masa aku bawak pembaris untuk leher ada la yg jenis mcm mn nak cakap ye?? Siap ada yg tanya ni untuk apa? Ada ke dia tanya aku.Hahaha..Aku beli sbb tgk dlm utube, org tu kata pembaris tu memudahkan keje utk buat leherm tu aku beli..So akak tu pn try la guna..Memang dia teruja la..Haha..Baru nak ada rupa sikit lengkung leher tu..Kalo x, sblm ni buat dgn tangan je lengkung, memang x de rupa lengkung..So aku suggest dia utk beli..wakakaka..


Pembaris panjang yg 1meter tu pn aku bawak dan aku sorg je yg bwk kalo nak tahu...Dah 2,3 orang duk meminjam sebab memang mudah untuk buat garisan2 panjang...Pola baju kan, ada labuh baju, labuh kain..Kalo guna pembaris pendek, memang sukar sikit lah..Alhamdulillah..suka aku dapat menyenangkan keje org lain jugak..Hehehe...Bila buat ramai2 mcm tu, memang best dan hepi tau.. Kalo lah aku ni xde tgjwb keje hakiki ni, mau je aku pegi kelas tu hari2..wakakaka (Melampau sangat kan)


Aku memang suggest la pada sape2 yg nak belaja menjahit, yg zero basic ni, boleh lah cuba gali ilmu dgn cikgu2 kat Kolej Komuniti ni..Korang boleh search kat google SENARAI KURSUS di KOLEJ KOMUNITI..Nanti akan keluar lah senarainya..Ada macam2 jenis tau..Ikut pada apa yg korang minat..Tapi x semua KK ada sediakan apa yg korang nak..So kena pandai2 lah ye...Harga murah tp ilmu yg korang dapat tersangat bernilai..Sbb cikgu kat sini akan ajar korang dgn sangat details..


Sepatutnya Ahad depan (31 Mei 2015) aku kena join lagi kelas ni utk sambung balik apa yg tertangguh tu tapi sebab nak balik kampung, so terpaksa la aku join the next class plak bulan Jun 2015. Takpelah asalkan aku blh continue..walaupon terlewat sikit..Hehehe..


Semalam aku cuba nak potong kain ikut pola..Sempat potong badan je..Yang lain, aku takut nak potong, takut salah amik bahagian kain..Kang x cukup plak kain aku..So terpaksa la tunggu the next class jugak utk acara memotong kain ni..huhuhu...Sabar ye Mila...Jangan gopoh2..Hehehe..

Semalam siap kemas bilik jahitan kat umah..Letak meja tinggi, memudahkan keje aku untuk memotong kain dan lukis pola lepas ni..Hehe..Aritu beli meja tu konon untuk suami letak laptop dia..Last2 tersadai je kat ruang tamu x terguna, so baik aku guna je..Alhamdulillah...Harapnya impian aku untuk menjadi tukang jahit tercapai....Tlg doakan ye...

Ni suasana sebelum kelas bermula..Tengah tunggu cikgu

Ni tengah tunggu giliran masing2 nak amik ukuran yang betul dengan cikgu

Ni ukuran yg kami budak2 x pandai ni amik..Hehehe

Ni ukuran selepas pembetulan ( Cikgu yang amikkan )..Hahaha banyak gak yg dibetulkan tu....


Nanti next entry aku cuba kongsikan barang2 jahitan yang dah aku beli..Tp jangan tanya lah fungsi2 barang tu ye..Sbb aku beli pon, ikut suka aku je..Hahaha..Tengok menarik kat kedai tu jual, aku beli je..Ekeke..Takpe buat koleksi dlu, nanti dah tahu guna, senang la benda dh ada,so xpyh da nak p kedai tu cari lagi kan?? Hehehe..Benda bukan expired, so x salah beli awal2 sementara duit masih ada..haahaha




11 comments:

Nieyla Nadia said...

Singgah pagi...
Selalu tanam niat nak belajar menjahit...:)

Zai Zamree said...

dl ada gak cita2 nk bljr mjahit tp asal bljr dgn mak msti benang kosot...msti ada ja x kena trus mls nk bljr jahit.

lani k.ipar pinjam mesin jahit mak dh siap ambik tempah dh.dh dkt 100 helai bj dh dia jahit.bljr sndiri2 tiru baju org

Farah Waheda Wahid said...

tang menjahit ni memang tak berapa nak berseni sangat...tapi boleh-bolehlah...hik hik hik...

Mieza S said...

wah bestnya. lepas ni kalau sis datang KKHL lagi boleh la kita jumpa. Sebab Mieza belajar dekat situ ^_^ salam kenal ye sis

Unknown said...

bestnye kak milaaaaa
alahai ayu tah bile2 tah nak g belajar
tak pandai2 pon lagi ni
slalu masa xkene je

Asha Lya said...

Best kan dpt gali ilmu menjahit..lya pun msh dlm proses bljr lgi,nnt ada masa terluang lya up berkaitan dgn entri jahitan hhehe

NAZLIANA SI CUTE said...

bestnyer lepas ni jgn tak menjahit pulak yerr

arysha_fayyadh said...

Assalam mila,
waaaaa
baguih3
chaiyok3

zyanhani said...

mcm mane nak apply yer?? sy mmg berminat nak belajar menjahit tu... nak belajar part time jer

Cik Bahagia said...

Saya pun belajar situ. Alhamdulillah cg nya sgtlah baik xtegas kalau slh dia tgur elok2. Sye xde asas jahitn main msuk jugak beli bris pn sbb sye tgok tukg jahit guna haha. Dia ajr detail dri nk ukur bdn smpai lah cra nk siapkn. best sgt.

Kalau nk masuk kolej komuniti hulu langat taip e psh kolej hulu langat. Daftar ic kt situ and tgok kursus apa dia twrkn and isi borg kt dlm tu. Byr murh pn murh. Boleh siapkn brpa lme kita nk even tempoh kursus dah habis. Dapat sijil. Faham pun faham.

mila said...

nurul aisyah : Awk dpt sijil ke? kenapa sy x dpt eh? dia bg time bila?? x aci nih..