Tabung

24 August 2015

Perkembangan Arfan : Dah pandai main panjat2 : Makin Bahaya


Macam dah lama je tak cete pasal anak bujang sorang tu kan...umur dia skrg nak masuk 2 tahun 5 bulan dah...Macam2 peel skrg ni...Banyak cakap, tapi masih pelat2... Ada yang aku paham..Ada jugak sampai dia naik marah sebab aku xphm2..hahaha..Selagi x betul ape aku sebut, selagi tu dia duk ulang tp dalam keadaan mrh la..ekeke..kadang lucu jer..Aku kalo betul2 tak paham, memang aku gtau je dia..Sorry lah Mama tak paham Arfan cakap apa...Rasa sedih pon ada sbnrnya tp nak buat cmne kan..


Tapi Arfan ni kalau dgn mama n papa memang dia cakap banyak, kalau dgn orang lain dia pemalu.. Nampak orang yg dia xkenal atau jarang jumpa, memang dia  berubah jadi malu2 kucen..Nyorok2 belakang aku..Orang tegur pon, ngintai2 gtu jer...Padahal kalau dgn mama papa, xbenti bercakap.. Ada je benda dia nak tanya..Hehehe..Alhamdulillah...


Dia pon skrg ni dah pandai nak cium baby...Ari2 mintak nak cium, mintak aku selak baju nak cium perut....Syukur sangat2..Semoga bila baby keluar nanti dia boleh terima dan tak terkejut atau dengki.. Semalam lagi lah banyak kali dia tolong gosok perut aku, siap letak minyak bagai...Bukan minyak berangin pon..Minyak TYT tu jer...Rasa bahagia bila anak besar tu tahu menghargai..Kalau aku cakap aku sakit, cepat2 dia datang gosok..Siap tanya lagi, Mama sakit ker?? Pastu gosok2 tmpt sakit tu.. Macam mana sayang tak menebal kalau peel mcm ni kan...Sejuk perut aku ngandungkan dia.. Harapnya pangai bagus ni akan membawa sehingga dia besar kelak...Rasa tanggungjawab dalam diri dia tu takkan hilang ditelan zaman..InsyaAllah...


Henpon aku dh 2,3 hari takde apps Youtube..aku ingatkan suami aku yg uninstall tp bila tanya dia, dia xtahu..Aku pon pelik..Takkan Arfan plak buang...Sebab memang sblm tu kami niat nak buang apps tu sebab Arfan ralit sangat tgk video...Tetibe memang takde btul, mcm hairan bin ajaib la bila mana bukan aku / suami yg uninstall..Hahaha..Bagus jugak...So Arfan skrg ni memang dia layan video atau gambar dlm henpon aku jelah...Pastu ada apps Aliff Baa Taa dalam tu...tahu plak dia duk layan yang tu jer...kalau ada youtube tu, adeh la..Aku xleh nk pgg henpon langsung...Dah la pandai search video..Duk ulang banyak2 kali sampai aku sendiri naik muak dgr ...


Tapi semalam, dia dh start hobi baru...Aku tak tahu la mcm mn dia datang akal nak buat benda ni... Panjat grill kat ruang tamu tu...Pastu pandai plak bukak tingkap, pdhl aku dh lock..Tahu plak dia cara nak buka lock tu..Geram betul lah..Budak ni memang panjang akal dia..Dalam diam2 dia duk perati je apa aku buat, lepas tu dia praktik... Aku xtahu da nk larang cmne xnak bg dia panjat grill tu... Umah aku kan tingkat 14..Bahaya..Walaupon grill tu memang la xlepas kot kalau dia nak tembus pon, tp kena hati2 jugak..Tapi aku tgk dia ni, kalau aku larang dia makin buat..So aku buat je xtahu, reti plak dia xnak panjat...lagi pon, kalau aku takde, dia x buat pon..Dia saje nak nganjing mama dia..Suka dgr mama dia berleter agaknya...Hehe..Kecik2 dah pandai acah2 mama dia..Mintak jauh la benda2 yang tak elok kan?? nauzubilllah..


Dia jugak dh pandai pilih baju...Kalau aku amik baju n seluar, lepas tu dia tak berkenan sibuk la dia, bukan ni, bukan ni..lepas tu dia p tukar baju n seluar lain..Aku hangin jer..Sbb dia kalau amik, dia amik ikut dan dia jer..Ada yg baju tido dgn seluar pendek la..Seluar tido dengan baju siang la.. Macam mana aku x membebel hari2..Hahaha..kalau aku rasa padanan tu xde mslh aku ikut je cakap dia, mls nak bertekak..tp kalau dh lain2 pasangan baju tu, memang aku bertegas la..pujuk elok2, akhirnya dia mengalah jugak..Hehehe...Kena main psiko jugak kalau dgn budak baya2 dia nih..


Perkembangan dia setakat ni memang sangat2 membanggakan..Boleh dikatakan semua benda la dia blh harap dan paham bila aku mintak buatkan...Cuma aku berharap nanti masuk 3tahun, percakapan dia beransur baik dan takde pelat2 dh..hehehe...

Aku sayang dia...Sayang sangat2...mama n papa sayang Arfan..Muahhhhh....


nota : nama baby belum cari lagi...beg baby dh setel, beg mama je belum..dah masuk 35weeks..

6 comments:

Nieyla Nadia said...

Salam singgah dr nieyl =)

Farah Waheda Wahid said...

Alhamdulillah, sense of responsibilities tu dah mula nampak... Lepas ni bila beradik harapnya dia boleh sesuaikan diri dengan baik... Pasal padanan baju tu, Ash yang 1 tahun 8 bulan pun dah pandai dah... hu hu hu...

Nadia Johari said...

semakin membesar..hehee

nona sani said...

alaaa, nk tgk arfannnn panjat memanjat, huhu~

memang kne pndai psko budak2 ni, huhuuu

NrlAidaHml said...

Biasalah mama..boboi boy kan..memang panjat memanjat ni hobi diorang..anak akak yang baby tu pun dok suka panjat2..geram je tengok..semoga Arfan jadi abg yang baik nanti ye..

adianiez AIDA said...

sel sel sudah sukses berhubung mila.
arfan kan boy, mesti nak mantop kan skill panjat :)
just kena pantau, mila.
takut terjatuh ke tersangkut kaki ke kan.